Nytt manövertorn till Knippelsbron i Falsterbokanalen 1956 Falsterbo Falsterboanalen
Falsterbokanalen som skulle bli en stor hjälp för fartyg som inte behövde gå den olycksdrabbade vägen runt Falsterbonäset - här under byggnad under Andra Världskriget - Kanalen byggdes till stor del manuellt men med hjälp bl a en flytande sandsugare Sandsugaren i arbete 6 okt 1940
Falsterbokanalen som skulle bli en stor hjälp för fartyg som inte behövde gå den olycksdrabbade vägen runt Falsterbonäset - här under byggnad under Andra Världskriget - Kanalen byggdes till stor del manuellt men med hjälp bl a en flytande sandsugare Här under montering av bron - Knippelsbron - som köptes begagnad från Köpenhamn i aug 1940
Falsterbokkanalen började byggas jan 1940 och blev färdig 1 nov 1941. Till bro tog man den i reserv liggande Knippelsbron från Köpenhamn Danmark. Här är bron öppnad för första gången okt 1940.
Tåg tåget personbilar bilar vid Falsterbokanalen 1946.
Tåg tåget kör över bron över Falsterbokanalen 1946. Lok ånglok
Bron över Falsterbokanalen 1948. Personbil cyklister spår järnvägsspår. Bild tagen söderut
Båt fartyg passerar genom Falsterbokanalen 1948.
Båt fartyg 100 000:e fartyget passerar genom Falsterbokanalen 1950.
Båt fartyg fartyg passerar genom Falsterbokanalen 1951.
Vinter Vintrar under kriget krigsåren på 1940-talet var kalla och snöiga - med mycket snö och sträng kyla Här Falsterbokanalen med bro för bilar och tåg till Falsterbonäset Kanalen måste hållas isfri med handkraft och draghästar Ett omfattande arbete i den långa kanalen som snabbt återfryser - Den nyinstallerade bron är en begagnad bro från Knippelsbron i Köpenhamn - Den 3 mars 1941 V inter